et et

Tartu Hoiu-laenuühistu finantskool. Rahakool

Seksuaaltervise kool

Õigusabikool

NAISELT NAISELE. MEHELT MEHELE

Moekool

Autokoolid

Kuhu minna õppima. Õppematerjalid

Kuidas kindlustada lapse materiaalne tulevik



turvakood

Õigete viljade abil terveks

Kool.ee-haridusportaal :: Õigete viljade abil terveks Ei ole olemas kasutusjuhendit eluks. Õnneks on olemas www.kool.eeÕigete viljade abil terveks,Koolilaen, energialaen, matuselaen, matemaatika, ekool, e-kool, füüsika, ajalugu, seks, abort, laen

Õigete viljade abil terveks

2010-04-27

USA ekspertide sõnul võib abi olla mõningatest lihtsatest muudatustest, näiteks porgandi vahetamisest bataadi vastu ja apelsini vahetamisest papaia vastu. Sellised toiduained nagu vaarikad, vesikress ja lehtkapsas sisaldavad jällegi rohkem fütotoitaineid, mis võivad aidata haigusi ennetada, ütlesid teadlased USAs toimunul koosolekul.

 Suurbritannia toitumisteadlaste sõnul on tasakaalustatud toidusedel tervise seisukohast hädavajalik. Briti Toitumisfond (British Nutrition Foundation) hoiatas, et ainult teatud tüüpi toiduainete söömine tervise parandamise nimel ei ole hea mõte ning sellist asja nagu „super-toiduaine” ei ole olemas.

Asjatundjad soovitavad tervislikuks toitumiseks süüa päevas viis portsjonit puu- ja juurvilju. Taimsed toiduained sisaldavad nn fütotoitaineid, keemilisi ühendeid, mis võivad kaitsta südant ja artereid ning ennetada vähki. Samas ei pruugi kõige populaarsemad viljad olla USA teadlaste hinnangul kõige kasulikumad.

Teadlased analüüsisid USA terviseuuringute andmeid inimeste toitumisharjumuste kohta, et selgitada välja kõige levinumad fütotoitainete allikad. Nad avastasid, et 14-st uuritud fütotoitainest kümne puhul pärines kolmveerand või enamgi sellest, mida inimene omandas, ainult üht tüüpi toiduainetest, hoolimata sellest, kui palju puu- ja juurvilju see inimene üldkokkuvõttes sõi.

Porgandid osutusid kõige populaarsemaks beetakaroteeni allikaks, apelsinid ja apelsinimahl kõige levinumaks beeta-krüptoksantiini allikaks, spinat kõige tavalisemaks luteiini/zeaksantiini allikaks, maasikad populaarseimaks ellaaghappe allikaks ja sinep suurimaks isotiotsüanaatide allikaks.

Samas leidub kõigi nende fütotoitainete puhul rikkalikumaid allikaid.

Rikkalikumad toiduained
Porgandi vahetamine bataadi vastu peaaegu kahekordistaks tarbitava beetakarotiini koguse, väidavad teadlased. Niisamuti sisaldab papaia 15 korda rohkem beeta-krüptoksantiini kui apelsinid, samas kui lehtkapsas leidub luteiini/zeaksantiini kolm korda enam kui spinatis.

Vaarikates on kolm korda rohkem ellaaghapet kui maasikates ja ühes tassitäies vesikressis sisaldub niisama palju isotiotsüanaate kui neljas lusikatäies sinepis.

 Uurimisrühma juht Keith Randolph, toidulisandeid tootva firma Nutrilite tehnoloogiline strateeg, sõnas: „Need andmed näitavad, kui suurt mõju tervisele avaldavad lisaks söödavate puu- ja juurviljade kvantiteedile ka nende kvaliteet ning mitmekesisus.”

Dr Emma Williams Briti Toitumisfondist ütles: „Neil on õigus, et mõned toiduained sisaldavad rohkem fütotoitaineid. Kuid hea tervise juures olemiseks tuleb ikkagi toituda mitmekesiselt ja tasakaalustatult. Mitte ükski toiduaine ei suuda eraldi võttes anda inimesele kõike tarvilikku.”

Tulemusi esitleti 2010. aasta eksperimentaalbioloogia konverentsil Anaheimis Californias.

Originaalartikkel:
BBC, 27.04.2010

 

printerisõbralik versioon esita küsimus
viimati toimetatud: 13. 05. 2010. 02:12

Time: 0.0586998 s.