et et

Seksuaaltervise kool

Õigusabikool

NAISELT NAISELE. MEHELT MEHELE

Moekool

Autokoolid

Kuhu minna õppima. Õppematerjalid

Kuidas kindlustada lapse materiaalne tulevik



turvakood

Põgenikelaevad Läänemerel

Kool.ee-haridusportaal :: Põgenikelaevad Läänemerel Ei ole olemas kasutusjuhendit eluks. Õnneks on olemas www.kool.eePõgenikelaevad Läänemerel,Koolilaen, energialaen, matuselaen, matemaatika, ekool, e-kool, füüsika, ajalugu, seks, abort, laen

1944. AASTA PAADI- JA LAEVAPÕGENIKUD

1944. aastal lahkus Eestist paatide ja laevadega umbes 70 000 sõjapõgenikku. Neist hukkus teel kuni 6000 inimest.

20. septembril 1944 oli Tallinna sadam täis laevu, mis olid valmis peale võtma Eestist lahkuvaid põgenikke. Keskpäeval lahkusid sadamast kaubalaev Wartheland pardal umbes 1200 põgenikku ja laev Minden umbes 1000 põgenikuga. 21. septembril lahkus kalalaev Lappland 2000 põgenikuga ning miinitraaler RO-2 umbes 500 põgenikuga pardal. Viimane saabus tagasi Gotenhafenist, kuhu oli viinud 1200 haavatut ja 400 Kiviõlist pärit tsiviilpõgenikku. Sadamast valmistus lahkuma veel kaubalaev Warthe, mille pardal oli umbes 500 põgenikku.

Samal ajal toimus sõjaväelaste ja tsiviilpõgenike laadimine laevadele Minden, Ella, RO-1 ja RO-22 ning laatsaretlaevale Moero. Moerole laaditi 1273 haavatut, umbes 1500 tsiviilpõgenikku ning umbes 600 saksa sõdurit ja ohvitseri.

22. septembril ründasid laatsaretlaev Moero 17 venelaste "Bristol" tüüpi ründelennukit. Saanud torpeedotabamuse, läks Moero seitsme minutiga põhja. Pardal olnud 3300 inimesest suudeti päästa vaid 654 hinge, nende hulgas 157 eestlast.

20. septembril Tallinnast väljunud laeva Minden ründasid vene lennukid ja üks torpeedo läbis laeva korstna. Plahvatuses sai 3 põgenikku surma ja 11 haavata.

Paldiski kaubasadamast lahkus 22. septembril kaubalaev Malaga, pardal sõjaväelased, üle 200 tsiviilpõgeniku ja umbes 100 eesti lennuväepoissi.

Olles veel Eesti ranniku kohal, sai vene lennukitelt torpeedotabamuse RO-22. Üle saja põgeniku sai surma ja umbes sama palju inimesi paiskas plahvatus merre, keda ei suudetud päästa.

21. septembril lahkusid Pärnu sadamast kaubalaevad Leda, Vaterland ja Sonnenfeld. Esimese pardal oli üle paarisaja tsiviilpõgeniku ja umbes poolsada Pärnus õhutõrjeüksuses teeninud eesti lennuväepoissi. Vaterlandi pardal oli umbes 120 Pärnu lennukooli eestlastest lendurõpilast, mõnikümmend omakaitse- ja politseiohvitseri ning umbes 60 tsiviilpõgenikku. Sonnefeldi pardal oli 310 tsiviilpõgenikku. 22. septembril lahkusid Pärnu sadamast veel kaubalaevad Essberger ligi 2000 põgenikuga, Ahrens 100 ning Peter Wessel umbes 500 põgenikuga pardal. Kõik laevad suundusid Gotenhafeni ja Danzigi sadamasse.

7. oktoobril saabus Gotenhafeni sadamasse „Nautik" 300 eestlasega. Teine põgenikelaev „Nordstern" läks 310 eestlasega Meemelist (Klaipedast) 50 miili lääne pool vene lennukite torpeedost tabatuna 2 minutiga põhja. Päästa suudeti vaid 45 inimest. Laeval oli 50 eesti sõjaväelast (oletatavasti lennuväe abiteenistuse poisid), kellest hukkus 25.

Siin loetletu on vaid väike osa põgenikelaevadest. Laevu eestlastega lahkus veel ka Saaremaalt, Sõrvest ning Läti sadamatest Venspilsist ja Liepajast.

Põgenikelaevu ründasid merel venelaste lennukid ja allveelaevad

Päästeveste jagati vaid lastele


Laevapõgenikud


Vasakult teine käesolevate fotode autor Karl Hintzer


Põgenike toitlustamine Gotenhafeni sadamas


Ohtlik merereis on seljataga

Fotod: Karl Hintser

printerisõbralik versioon esita küsimus
viimati toimetatud: 23. 08. 2007. 10:57

Time: 0.1219602 s.