Legend algas Saaremaal
Kool.ee-haridusportaal :: Legend algas Saaremaal Ei ole olemas kasutusjuhendit eluks. Õnneks on olemas www.kool.eeLegend algas Saaremaal,Koolilaen, energialaen, matuselaen, matemaatika, ekool, e-kool, füüsika, ajalugu, seks, abort, laen
Legend algas Saaremaa kohal
7. detsembril möödus 80 aastat Teise maailmasõja ühe tipplenduri Walter Nowotny (1922-1944) sünnist. Allatulistatud vaenlase lennukite koguarvult - 258, neist idarindel 255 - saavutas ta kõigi sõjas osa võtnud hävituslendurite hulgas viienda koha, olles esimene, kes selles edetabelis ületas 250 künnise. Saarlaste jaoks teeb selle tähtpäeva oluliseks tõsiasi, et Luftwaffe üks silmapaistvamaid võitlejaid sai oma tuleristsed Saaremaa kohal peetud võitlustes 19. juulil 1941.
Tulevane lennuväeäss sündis 7. detsembril 1920. aastal Austrias Gmündis raudteeametniku peres. Ta oli 17-aastane, kui sai teoks Austria liidendamine Saksamaa külge. W. Nowotny kuulus nende austerlaste hulka, kes Adolf Hitleri poolt juhitud ettevõtmisi vaimustusega toetasid. See omakorda võimaldas teha edukat karjääri sõjalennuväes.
Lennuväkke astus W. Nowotny napilt kuu aega pärast Teise maailmasõja puhkemist. 1941. aasta veebruaris osales ta läänerindel oma esimestes võitlustes. Just Saaremaa kohal toimunud esimene võidukas õhulahing oleks aga noorele lendurile äärepealt elu maksnud. Olles alla tulistanud kolm nõukogude lennukit, sai oma- korda Walter Nowontny poolt juhitud hävituslennuk Me 109 tabamuse mootorisse. Seiskunud mootori kiuste õnnestus noorel lenduril vältida vaenlase käes olevale saarele allakukkumist, maandades lennuki Saaremaa lõunarannikul asuva tuletorni lähistel mererannale. Lähimaid, Kuramaal asuvaid saksa väeosi lahutas lendurist tervelt 56 kilomeetrit.
Punaarmeelasi läheduses polnud. Hävituslendurina välkkiirelt otsusele jõudnuna seadis W. Nowotny lahingus viga saanud, lennukivarustusse kuulunud kummipaadi kähku hädapärasesse sõidukorda ja suundus merele - toidu-, purje- ja aerudeta; varustuseks vaid tagavaraankur, paar viltsaapaid ja püstol; rõivastuseks pikad püksid ja lühike polosärk.
Kõrge lainetuse kiuste toimunud paadiretk kestis kolm ööpäeva. Hea sportlik ettevalmistus võimaldas algul mitmekesiseid edasiliikumisvõimalusi proovida - küll kätega sõudes, ankrut ette heites, särgist purje abil ning koguni kolme tunni vältel enda järel slepis paadiga ujudes. Paadi vastu hõõrdumisest marraskil käsivarred valutasid põrgulikult soolase merevee mõjul. Teisel päeval võis põgenik teatud rahuldustundega täheldada, et Sõrve tuletorn paistis algselt nähtuga võrreldes kaks korda väiksemana. Ometi hakkas meeleheide vähehaaval võimust võtma. Kolm korda surus leitnant Nowotny püstoli meelekohale. Ta ei tahtnud uppuda nagu koer, ta ei tahtnud jõuetult ja tahtetult vette vajuda, vaid olla oma surma isandaks ja seda ise määrata. Kolm korda lasi ta püstolil taas langeda ja saavutas uuesti valitsemise oma nõrkeva keha üle.
Kolmandal ööl kandis laine ajataju minetanud põgeniku Kuramaa kaldale. Liivarannal mühavad murdlained tõid paadist välja veerenud sõjamehe taas meelemärkusele. Ta roomas kauguses paistva tule poole ja sai seal heatahtliku vastuvõtu osaliseks. Kui Walter Nowotnyle järele tulnud allohvitser teda laatsaretti soovis viia, nõudis vaevu surmasuust pääsenud uljas lendur autorooli enda kätte. Oma jõu taastumist üle hinnanununa sõitis hävituslendur autoga maanteelt välja vastu puud ning sai merel omandatud vaevustele lisaks veel ajuvapustuse.
Õnnelikust pääsemisest jäi tipp-lendurile omapärane talisman. Edaspidi tõmbas ta kõigi lahinglendude eel jalga Saaremaa kohal peetud võitluse ajal jalas olnud püksid - Abschusshosen - mis usutavasti tagasid edu järgnevates võitlustes.
Õhulahingut pealt näinu meenutab
"Tol päeval ärkasin kuulipilduja ragina peale," meenutab Sven Laurits 1941. aasta 19. juuli hommikut. See koitis talle Saaremaal Salme lähedal Tamera talus, kuhu asutatud agrojaoskonnas tema isa agronoomina töötas.
Lääne suunas avanevast magamistoa aknast välja vaadates nägi Laurits kaht lennukit madalal, 150 - 200 meetri kõrgusel teineteise suunas sööstmas ja tulistamas. Ühel lennukil näis rebenevat kandepind, see liikus laperdades kilomeetri jagu edasi ning kukkus siis Pagila talu koplisse. Langenu oli Vene lennuk, Walter Nowotny kolmas ohver sel päeval.
Loomulikult tõttas poiss katastroofikohta uudistama. Seal nägi ta kaheistmelist, paljuski vineerist ja presendist koosnenud masinat, mille ümber kobaras uudistajad ning ka mativõtjad.
"Saarlased on ju vanad vandiraijujad," muigab Laurits, kes ka ise võttis kaasa mõned trosside plokirattad.
Laipu lennuki juures ei paistnud - need olid lähedusse juba maha maetud. "Kohalikud teadsid rääkida, et lendurid hüppasid küll välja, kuid madala kõrguse tõttu ei jõudnud langevarjud avaneda," räägib Laurits. "Üks lendur oli kukkunud pea peale. Tema kolp olevat rindkere sisse tunginud."
Siitpeale algas Nowotny tähelend
Edu oli tõesti muljetavaldav. 15. juunil 1942 tulistas Walter Nowotny alla sajanda vaenlase lennuki, sama aasta 18. augustil sajaviiekümnenda ning ületas 24. septembril kahesaja õhuvõidu künnise. 1943. aastal saavutas ta esimese hävituslendurina 250. lahinguvõidu vaenlase üle.
Tulemata ei jäänud ka tunnustus. Saksa Riigi kõrgeima autasuna pälvis ta esimese lenduri ja kaheksanda sõjaväelasena kõrgeima autasu - Raudristi rüütliristi tammelehtede, mõõkade ja briljantidega. Walter Nowotny eeskuju etendas tähtsat osa Saksa relvajõudude võitlusmoraali ülevalhoidmisel.
1944. aastal määrati W. Nowotny esimese saksa reaktiivhävitajate üksuse etteotsa. Vapra võitleja juhiomadused said aga ränga ülemustepoolse kriitika osaliseks. Püüdes end taas sõjamehena tõestada, suundus ta 8. novembril 1944 kõlbmatuks osutunud reaktiivhävituslennukil Me 262 võitlusse hävitajate eskordi saatel Saksamaa kohale ilmunud ameerika pommitajatega. Tema viimased raadio teel edastatud sõnad enne hukkumist Achmeri lähistel olid: “Ma põlen! Mu jumal, mu jumal! Ma põlen!”
Walter Nowotny koht maailma lennunduse ajaloos on tõepoolest eriline. Teise maailmasõja edukaim hävituslendur Erich Hartmann tulistas alla 352 vastast. Nowotny ametlikuks lõppskooriks jäi 258, koos tunnustamata võitudega koguni 281.
Edukamateks mittesaksa hävituslenduriteks osutusid soomlane Eino Ilmari Juutilainen 94 allatulistatud vastasega (121. saavutus), jaapanlane Hiroyoshi Nishizawa 87 võiduga (135. koht) ja Saksamaa poolel võidelnud Taani prints zu Sayn Wittgenstein 83 võiduga (145.).
Saksamaa vastu sõdinud liitlastest olid edukaimad venelased, kelle hävituslenduritest ei küündinud keegi üle kaheksakümne allatulistatud vastase. Tuntuimad Nõukogude hävituslendurid, mitmekordsed Nõukogude Liidu kangelased Ivan Kožedub, Aleksandr Pokrõškin ja Kirill Jevstignejev saavutasid ametlikult tunnustatud andmeil võidu vastavalt 62 ja viimatinimetatud kaks kumbki 53 korral.
Teiste riikide tipphävituslendurite võitlustulemused ei ole ülalmainitute kõrval just eriti muljetavaldavad.
|
|
|
|
|
|
|
19.7.1941 |
|
I-153 | 1.(Erg)/JG 54 | Saaremaa |
|
19.7.1941 |
|
I-153 | 1.(Erg)/JG 54 | Saaremaa |
|
31.7.1941 |
|
I-15 | 1.(Erg)/JG 54 | Saaremaa |
|
8.8.1941 |
|
SB-2 | 1.(Erg)/JG 54 | - |
|
8.8.1941 |
|
SB-2 | 1.(Erg)/JG 54 | - |
|
9.8.1941 |
|
SB-3 | 1.(Erg)/JG 54 | - |
|
17.8.1941 |
|
DB-3 | 1.(Erg)/JG 54 | - |
|
17.8.1941 |
|
DB-3 | 1.(Erg)/JG 54 | - |
|
19.8.1941 |
|
I-153 | 1.(Erg)/JG 54 | - |
|
13.9.1941 |
|
E/a | 1.(Erg)/JG 54 | - |
|
8.1.1942 |
|
I-16 | 1.(Erg)/JG 54 | S Morja at 1,200m |
|
8.1.1942 |
|
I-16 | 1.(Erg)/JG 54 | NW Morja at 1,200 m |
|
25.4.1942 |
|
MiG-3 | 3./JG 54 | - |
|
26.4.1942 |
|
Il-2 | 3./JG 54 | - |
|
30.4.1942 |
|
I-16 | 3./JG 54 | - |
|
11.5.1942 |
|
P-40 | 3./JG 54 | - |
|
13.5.1942 |
|
I-180 | 3./JG 54 | 11 743 at 50 m |
|
16.5.1942 |
|
I-16 | 3./JG 54 | 1025 at 3,000 m |
|
16.5.1942 |
|
P-40 | 3./JG 54 | 1025 at 2,800 m |
|
28.5.1942 |
|
I-16 | 3./JG 54 | - |
|
6.6.1942 |
|
MiG-3 | 3./JG 54 | - |
|
7.6.1942 |
|
I-153 | 3./JG 54 | - |
|
9.6.1942 |
|
MiG-3 | 3./JG 54 | - |
|
9.6.1942 |
|
MiG-3 | 3./JG 54 | - |
|
11.6.1942 |
|
Yak-1 | 3./JG 54 | - |
|
25.6.1942 |
|
LaGG-3 | 3./JG 54 | - |
|
26.6.1942 |
|
LaGG-3 | 3./JG 54 | - |
|
26.6.1942 |
|
LaGG-3 | 3./JG 54 | - |
|
26.6.1942 |
|
LaGG-3 | 3./JG 54 | - |
|
11.7.1942 |
|
P-40 | 3./JG 54 | - |
|
11.7.1942 |
|
Il-2 | 3./JG 54 | - |
|
20.7.1942 |
|
LaGG-3 | 3./JG 54 | - |
|
20.7.1942 |
|
LaGG-3 | 3./JG 54 | - |
|
20.7.1942 |
|
P-40 | 3./JG 54 | - |
|
20.7.1942 |
|
I-180 | 3./JG 54 | - |
|
20.7.1942 |
|
P-40 | 3./JG 54 | - |
|
21.7.1942 |
|
MiG-3 | 3./JG 54 | - |
|
23.7.1942 |
|
P-40 | 3./JG 54 | - |
|
23.7.1942 |
|
P-40 | 3./JG 54 | - |
|
23.7.1942 |
|
MiG-3 | 3./JG 54 | - |
|
25.7.1942 |
|
MiG-3 | 3./JG 54 | 00 273 at 2,000 m |
|
25.7.1942 |
|
I-180 | 3./JG 54 | 00 153 at 1,500 m |
|
26.7.1942 |
|
MiG-3 | 3./JG 54 | 20 511 at 1,500 m |
|
26.7.1942 |
|
P-40 | 3./JG 54 | 20 542 at 800 m |
|
26.7.1942 |
|
Il-2 | 3./JG 54 | 20 511 |
|
28.7.1942 |
|
LaGG-3 | 3./JG 54 | Leningrad at 4,500 m |
|
28.7.1942 |
|
MiG-3 | 3./JG 54 | SW Kolpino at 100 m |
|
2.8.1942 |
|
I-16 | 3./JG 54 | 00 163 at 3,000 m |
|
2.8.1942 |
|
I-16 | 3./JG 54 | 00 191 at 2,000 m |
|
2.8.1942 |
|
MiG-3 | 3./JG 54 | 00 153 at 3,200 m |
|
2.8.1942 |
|
I-16 | 3./JG 54 | 00 123 at 500 m |
|
2.8.1942 |
|
LaGG-3 | 3./JG 54 | 00 161 at 3,000 m |
|
2.8.1942 |
|
MiG-3 | 3./JG 54 | 00 154 at 1,500 m |
|
2.8.1942 |
|
MiG-3 | 3./JG 54 | 00 192 at 1,000 m |
|
7.8.1942 |
|
Il-2 | 3./JG 54 | 20 552 at 100 m |
|
7.8.1942 |
|
LaGG-3 | 3./JG 54 | 20 563 at 500 m |
|
11.8.1942 |
|
MiG-3 | 3./JG 54 | 18 231 at 3,000 m |
|
8.11.1942 |
|
I-15 | 1./JG 54 | 11 844 at 50 m |
|
8.11.1942 |
|
MiG-3 | 1./JG 54 | 11 792 at 500m |
|
10.12.1943 |
|
P-40 | 1./JG 54 | 10 152 at 500 m |
|
10.12.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 11 743 at 200 m |
|
7.1.1943 |
|
I-16 | 1./JG 54 | 01 961 at 500 m |
|
2.3.1943 |
|
I-16 | 1./JG 54 | 90 271 at 500 m |
|
7.3.1943 |
|
LaGG-5 | 1./JG 54 | 18 364 at 100 m |
|
7.3.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 28 371 |
|
9.3.1943 |
|
MiG-3 | 1./JG 54 | 00 211 at 50 m |
|
9.3.1943 |
|
MiG-3 | 1./JG 54 | 00 211 at 50 m |
|
14.3.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 18 272 at 50 m |
|
14.3.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 18 281 at 50 m |
|
15.3.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 18 272 at 1,000 m |
|
15.3.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 18 263 at 100 m |
|
15.3.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 18 253 at 1,000 m |
|
19.3.1943 |
|
LaGG-5 | 1./JG 54 | 10 180 at 1,000 m |
|
19.3.1943 |
|
LaGG-5 | 1./JG 54 | 10 184 at 800 m |
|
20.3.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 00 480 at 1,000 m |
|
22.3.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 00 410 at 100 m |
|
22.3.1943 |
|
Il-2 | 1./JG 54 | 00 414 at 2,000 m |
|
22.3.1943 |
|
Il-2 | 1./JG 54 | 00 412 at 300 m |
|
26.3.1943 |
|
Spitfire | 1./JG 54 | 10 322 at 4,500 m |
|
3.4.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 00 410 at 3,000 m |
|
3.4.1943 |
|
MiG-3 | 1./JG 54 | 00 271 at 3,000 m |
|
6.5.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 90 214 at 200 m |
|
27.5.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 00 243 at 1,500 m |
|
1.6.1943 |
|
LaGG-5 | 1./JG 54 | 20 154 at 1,000 m |
|
1.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 10 260 at 1,200 m |
|
1.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 20 154 at 400 m |
|
1.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 20 161 at 300 m |
|
1.6.1943 |
|
MiG-3 | 1./JG 54 | 10 264 at 50 m |
|
5.6.1943 |
|
MiG-3 | 1./JG 54 | 10 264 at 4,800 m |
|
5.6.1943 |
|
P-40 | 1./JG 54 | 20 114 at 4,000 m |
|
5.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 21 751 at 4,000 m |
|
5.6.1943 |
|
P-40 | 1./JG 54 | 10 243 at 3,000 m |
|
8.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 20 113 at 5,200 m |
|
8.6.1943 |
|
P-40 | 1./JG 54 | 20 121 at 5,000 m |
|
8.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 20 141 at 4,000 m |
|
8.6.1943 |
|
P-40 | 1./JG 54 | 10 262 at 3,500 m |
|
8.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 10 253 at 3,000 m |
|
8.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 10 281 at 3,500 m |
|
15.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 90 134 at 2,000 m |
|
15.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 90 134 at 1,500 m |
|
15.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 90 134 at 5-10 m |
|
17.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 20 163 at 2,000 m |
|
17.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 20 163 at 2,000 m |
|
17.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 10 264 at 2,500 m |
|
18.6.1943 |
|
Hurricane | 1./JG 54 | 20 161 at 50 m |
|
19.6.1943 |
|
LaGG-5 | 1./JG 54 | 20 121 at 4,000 m |
|
19.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 20 113 at 3,000 m |
|
19.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 20 123 at 2,000 m |
|
21.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 21 754 at 5,000 m |
|
21.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 21 750 at 5,000 m |
|
21.6.1943 |
|
La-5 | 1./JG 54 | 20 122 |
|
21.6.1943 |
|
LaGG-5 | 1./JG 54 | 20 133 at 500 m |
|
21.6.1943 |
|
LaGG-5 | 1./JG 54 | 20 124 at 1,000 m |
|
21.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 20 124 at 5,000 m |
|
24.6.1943 |
|
Yak-1 | 1./JG 54 | 20 120 at 1,000 m |
|
24.6.1943 |
|
Yak-1 | 1./JG 54 | 20 121 at 500 m |
|
24.6.1943 |
|
Yak-1 | 1./JG 54 | 20 112 at 100 m |
|
24.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 20 133 at 1,000 m |
|
24.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 20 134 at 500 m |
|
24.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 20 132 at 700 m |
|
24.6.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 20 161 at 10 m |
|
24.6.1943 |
|
MiG-3 | 1./JG 54 | 20 182 at 3,800 m |
|
24.6.1943 |
|
MiG-3 | 1./JG 54 | 20 184 at 1,200 m |
|
24.6.1943 |
|
MiG-3 | 1./JG 54 | 20 194 at 1,000 m |
|
12.8.1943 |
|
La-5 | 1./JG 54 | 05 184 at 1,000 m |
|
12.8.1943 |
|
La-5 | 1./JG 54 | 41 694 at 4,500 m |
|
12.8.1943 |
|
Yak-1 | 1./JG 54 | 41 462 at 2,000 m |
|
12.8.1943 |
|
La-5 | 1./JG 54 | 51 344 at 50 m |
|
13.8.1943 |
|
La-5 | 1./JG 54 | 51 843 at 500 m |
|
13.8.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 61 714 at 2,500 m |
|
13.8.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 51 834 at 2,000 m |
|
13.8.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 51 832 at 2,000 m |
|
13.8.1943 |
|
La-5 | 1./JG 54 | 51 812 at 6,000 m |
|
13.8.1943 |
|
La-5 | 1./JG 54 | 51 863 at 5,500 m |
|
13.8.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 51 623 at 5,700 m |
|
13.8.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 51 492 at 5,000 m |
|
13.8.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 61 344 at 5,000 m |
|
14.8.1943 |
|
La-5 | 1./JG 54 | 51 881 at 4,500 m |
|
14.8.1943 |
|
La-5 | 1./JG 54 | 51 853 at 5,000 m |
|
14.8.1943 |
|
Yak-7 | 1./JG 54 | 51 673 at 5,600 m |
|
15.8.1943 |
|
La-5 | 1./JG 54 | 51 762 at 500 m |
|
15.8.1943 |
|
La-5 | 1./JG 54 | 51 734 at 100 m |
|
15.8.1943 |
|
La-5 | 1./JG 54 | 51 733 at 100 m |
|
16.8.1943 |
|
La-5 | 1./JG 54 | 51 732 at 1,500 m |
|
16.8.1943 |
|
La-5 | 1./JG 54 | 51 652 at 1,200 m |
|
18.8.1943 |
|
La-5 | 1./JG 54 | 60 134 at 500 m |
|
18.8.1943 |
|
Il-2 | 1./JG 54 | 60 130 at 200 m |
|
18.8.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 60 161 at 500 m |
|
18.8.1943 |
|
LaGG-3 | 1./JG 54 | 60 152 at 500 m |
|
18.8.1943 |
|
MiG-3 | 1./JG 54 | 51 862 at 1,500 m |
|
18.8.1943 |
|
Il-2 | 1./JG 54 | 51 893 at 1,500 m |
|
19.8.1943 |
|
P-39 | 1./JG 54 | 51 712 at 3,500 m |
|
19.8.1943 |
|
P-39 | 1./JG 54 | 51 712 at 3,500 m |
|
19.8.1943 |
|
P-39 | 1./JG 54 | 51 732 at 2,000 m |
|
21.8.1943 |
|
LaGG-5 | Stab I./JG 54 | 51 671 at 3,500m |
|
21.8.1943 |
|
LaGG-5 | Stab I./JG 54 | 51 671 at 3,300 m |
|
21.8.1943 |
|
LaGG-5 | Stab I./JG 54 | 51 643 at 3,000 m |
|
21.8.1943 |
|
LaGG-5 | Stab I./JG 54 | 51 642 at 3,000 m |
|
21.8.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | 51 533 |
|
21.8.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 51 551 at 3,500 m |
|
21.8.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 51 533 at 5,000 m |
|
23.8.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 60 111 at 800 m |
|
23.8.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 61 773 at 300 m |
|
24.8.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 41 483 at 4,000 m |
|
24.8.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 41 461 at 2,000 m |
|
24.8.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 51 383 at 2,000 m |
|
25.8.1943 |
|
Boston III | Stab I./JG 54 | 51 853 at 300 m |
|
29.8.1943 |
|
P-39 | Stab I./JG 54 | 43 894 at 5,000 m |
|
29.8.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 42 133 at 1,300 m |
|
29.8.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 43 130 at 500 m |
|
31.8.1943 |
|
Yak-9 | Stab I./JG 54 | 35 381 at 6,000 m |
|
31.8.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 35 373 at 800 m |
|
31.8.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | 35 381 at 300 m |
|
1.9.1943 |
|
Yak-9 | Stab I./JG 54 | 35 382 at 4,000 m |
|
1.9.1943 |
|
Yak-1 | Stab I./JG 54 | 35 380 Mitte at 3,500 m |
|
1.9.1943 |
|
Yak-1 | Stab I./JG 54 | 35 383 at 2,000 m |
|
1.9.1943 |
|
Yak-1 | Stab I./JG 54 | 35 372 at 1,000 m |
|
1.9.1943 |
|
Yak-1 | Stab I./JG 54 | 35 371 at 800 m |
|
1.9.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 25 464 at 4,000 m |
|
1.9.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 35 343 at 4,000 m |
|
1.9.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 35 353 at 4,000 m |
|
1.9.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 35 354 at 4,000 m |
|
1.9.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 35 362 at 4,000 m |
|
2.9.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 35 371 at 800 m |
|
2.9.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | 35 370 Mitte at 300 m |
|
2.9.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | 35 374 at 300 m |
|
2.9.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | 35 373 at 200 m |
|
2.9.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | 25 622 at 200 m |
|
2.9.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 25 491 at 200 m |
|
5.9.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 35 374 at 3,400 m |
|
6.9.1943 |
|
Yak-9 | Stab I./JG 54 | 36 451 at 3,000 m |
|
6.9.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 25 22 mitte at 5,000 m |
|
7.9.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 35 383 at 5,000 m |
|
7.9.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 35 350 Mitte at 5,000 m |
|
7.9.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | 45 713 at 800 m |
|
8.9.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 35 864 at 1,500 m |
|
8.9.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | 35 863 at 800 m |
|
8.9.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | 35 854 at 500 m |
|
8.9.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 35 820 Mitte at 800 m |
|
8.9.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 35 822 at 900 m |
|
10.9.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 26 673 at 1,800 m |
|
11.9.1943 |
|
Yak-9 | Stab I./JG 54 | 44 114: at 200m |
|
11.9.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 35 824: at 2.000m |
|
14.9.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 34 422 at 1,800 m |
|
14.9.1943 |
|
Yak-9 | Stab I./JG 54 | 34 293 at 1,500 m |
|
14.9.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 34 450 at 500 m |
|
14.9.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 34 423 at 200 m |
|
14.9.1943 |
|
Pe-2 | Stab I./JG 54 | 35 571 at 3,000 m |
|
14.9.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 35 572 at 1,200 m |
|
15.9.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | 25 414 at 600 m |
|
15.9.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 35 371 at 200 m |
|
15.9.1943 |
|
Yak-9 | Stab I./JG 54 | 25 412 at 600 m |
|
15.9.1943 |
|
Pe-2 | Stab I./JG 54 | 35 341 at 500m |
|
15.9.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | 35 343 at 300 m |
|
15.9.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | 35 340 Mitte at 300 m |
|
17.9.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 25 494 at 3,000 m |
|
17.9.1943 |
|
Yak-9 | Stab I./JG 54 | 35 341 at 2,000 m |
|
17.9.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 35 372 at 10 m |
|
5.10.1943 |
|
Yak-9 | Stab I./JG 54 | 02 590 Mitte (Chernobyl) at 5,000 m |
|
7.10.1943 |
|
P-39 | Stab I./JG 54 | 17 724 (SE Woschiwka) at 5,000 m |
|
7.10.1943 |
|
P-39 | Stab I./JG 54 | 17 752 at 4,500 m |
|
7.10.1943 |
|
P-40 | Stab I./JG 54 | 17 784 at 4,000 m |
|
7.10.1943 |
|
P-39 | Stab I./JG 54 | 17 783 at 3,800 m |
|
9.10.1943 |
|
P-39 | Stab I./JG 54 | 06 111 at 5,000 m |
|
9.10.1943 |
|
P-39 | Stab I./JG 54 | 96 232 at 4,000 m |
|
9.10.1943 |
|
P-39 | Stab I./JG 54 | 96 881 (SSE Nevel) at 30 m |
|
9.10.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | SE Ssenniza-See at 300 m |
|
9.10.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | 06 273 (W Lyuchkovo) at 300 m |
|
9.10.1943 |
|
P-39 | Stab I./JG 54 | 06 161 (N Kossedenye) at 4,000 m |
|
9.10.1943 |
|
P-39 | Stab I./JG 54 | 06 160 Mitte (NW Aleyejevka) at 3,000 m |
|
9.10.1943 |
|
P-39 | Stab I./JG 54 | 06 162 (E Krutiki) at 3,000 m / JG 54’s 6,000th victory |
|
11.10.1943 |
|
P-40 | Stab I./JG 54 | 06 161 (SE Volch'i Gory) at 3,500 m |
|
11.10.1943 |
|
P-39 | Stab I./JG 54 | 06 163 (SW Frolovo) at 200 m |
|
11.10.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 06 243 ([NE Drui) at 800 m |
|
11.10.1943 |
|
P-40 | Stab I./JG 54 | 06 271-2 (NE Gorovotka) at 1,000 m |
|
12.10.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 15 714 (W Nikolskoye) at 400 m |
|
12.10.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 15 551 (SE Lenin) at 3,000 m |
|
12.10.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 15 572 (NE Gorki) at 3,000 m |
|
13.10.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 15 553 at 3,000 m |
|
13.10.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 15 581 at 3,000 m |
|
13.10.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | 15 514 (N Lenin) |
|
13.10.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 15 542 (S Lenin) at 500 m |
|
13.10.1943 |
|
LaGG-5 | Stab I./JG 54 | 15 514 (NE Lenin) at 4,000 m |
|
13.10.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 15 512 (SE Lenin) at 3,200 m |
|
14.10.1943 |
|
P-40 | Stab I./JG 54 | 15 381 (S Lyadoff) at 1,500 m |
|
14.10.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 15 382 (S Lyadoff) at 1,500 m |
|
14.10.1943 |
|
LaGG-3 | Stab I./JG 54 | 15 510 Mitte (N Tsukino) at 3,500 m |
|
14.10.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 15 512 (SE Bayevo) at 3,000 m |
|
14.10.1943 |
|
La-5 | Stab I./JG 54 | 15 512 (E Bayevo) at 2,000 m |
|
14.10.1943 |
|
P-40 | Stab I./JG 54 | 15 374 (S Markovo) at 3,000 m |
|
5.11.1943 |
|
Yak-9 | Stab I./JG 54 | S Sanessno-See at 3,500 m |
|
5.11.1943 |
|
Yak-9 | Stab I./JG 54 | E Chernoye at 3,500 m |
|
10.11.1943 |
|
Il-2 | Stab I./JG 54 | 06 111 at 400 m |
|
10.11.1943 |
|
Yak-9 | Stab I./JG 54 | 1 km E Nosikovo (Pskov area) |
|
12.11.1943 |
|
Yak-9 | Stab I./JG 54 | 3 km Spavessno-Sees at 800 m |
|
7.10.1944 |
|
B-24 | Kdo Nowotny | GQ-1 (NW Bramsche) at 5,000 m |
|
8.11.1944 |
|
B-24 | Kdo Nowotny | Near Hesepe / Probably B-17 |
|
8.11.1944 |
|
P-51 | Kdo Nowotny | Near Hesepe |
Tulemus: 258 lennukit; |
| |