AS 565 Panther / SA 360 Dauphin / Z-9 Haitunga
Kool.ee-haridusportaal :: AS 565 Panther / SA 360 Dauphin / Z-9 Haitunga Ei ole olemas kasutusjuhendit eluks. Õnneks on olemas www.kool.eeAS 565 Panther / SA 360 Dauphin / Z-9 Haitunga,Koolilaen, energialaen, matuselaen, matemaatika, ekool, e-kool, füüsika, ajalugu, seks, abort, laen
AS 565 Panther / SA 360 Dauphin / Z-9 Haitunga
Tüüp: |
Mitmeotstarbeline kopter |
Ehitaja: |
Aerospatiale |
Päritolumaa: |
Prantsusmaa |
Aasta: |
Esmalend 1984 |
Mõõtmed P/L/K: |
13,7 (12,1) / 11,9 (3,3) / 4,1 |
Max. stardimass: |
4300 kg |
Mootor: |
2X 783 hj Turbomeca Arriel 2C |
Max. kiirus: |
275 km/h |
Lennulagi: |
4000 |
Lennukaugus: |
820 km |
Meeskond: |
2 pilooti |
Relvastus: |
AGM: (AS 565 SB), 4X AS 15 tankitõrjeraketid Muud: Reaktiivmürsuheitjad ET52 allveetõrjetorpeedo |
Kasutajamaad: |
Araabia Ühendemiraadid, Prantsusmaa, Brasiilia, Iisrael... üle 50 riigi |
Panther on Dauphin 2'e edasiarendus ning tegi esmalennu 29. veebruaril 1984.
Kere on põhimõtteliselt sama mis SA 365N3'el, peamised muudatused leidsid aset komposiitmaterjalide kasutuselevõtu ja soomustatud istmete paigutamisega kopterisse. Soomustatud on ka elutähtsad ülekandemehhanismid ja mootor. Kergsulamite kõrval on laialdaselt kasutatud klaaskiuga tugevdatud plasti ja Nomex'it (põhimõtteliselt tulekindel kevlar, viimane on aga kergete kuulivestide peamine materjal).
Vähenenud on ka radarisignatuur. Soojus-signatuuri vähendamine leidis aset infrapunakiirgust imava värvi kasutamise läbi.
Kogu kerel on kõrge löögitaluvus ning täislastis kopter suudab vastu pidada vertikaalsuunas alla kukkumisele 7 meetri kõrguselt. Kütusesüsteem peaks vastu pidama kukkumistele kuni 14 m kõrguselt ning paagid on isesulguvad.
Tiiviku pea on Starflex-klaaskiust, tiiviku labad on kokku volditavad ning vajadusel ka kergesti eemaldatavad. Peatiiviku labad on valmistatud süsinikkiuga tugevdatud plastist ning täidetud Nomex'i kärgmaterjaliga. Labad on korrosioonikindlad ning peavad vastu ka vigastustele.
Sabatiivik on Fenestron-tüüpi, st kinnine. Sel on 11 laba. Kinnisel tiivikul on kõrgem turvealisusaste, seda nii maapinnal tegutseva isikkooseisu kui madalal manööverdamise suhtes.
Kopteris on Thales Avionics'i navigatsioonisüsteem. Sidesüsteemil on salastusrežiim ning see on kohandatav vastavalt tellijamaa vajadustele. Meeskonnaliikmete istmed on ette nähtud taluma kokkupõrkeid kuni 20 G-d. Lahingelektroonika komplektis on Thales'e TMV 011 Sherloc radarhoiatussüsteem, infrapunasegaja ning Alcan Elips peibutised (chaff ja flare). Kopterisse mahub peale meeskonna kümmekond jalaväelast.
Esialgne kopter, SA 365 Dauphine oli loodud vanemate Alouette III tüüpi kopterite väljavahetamiseks. Dauphin'i prototüüp tegi esmalennu 1972. aastal. Ajaks kui ühemootoriline kopter tootmisse lasti oli esmalennu teinud ka kahemootoriline Dauphin mis sai SA 365 aluseks. 1980ndate alul valis USA Rannikuvalve SA 366G Dauphin'i (USA kaitseministeeriumi tähistusega H-65 Dolphin) oma uueks merepäästekopteriks. USA seadustega kooskõlas olemiseks pidi aga suurem osa kopteri väärtusest olema toodetud Ühendriikides. See tõi kaasa Turbomeca mootorite väljavahetamise Avco Lycoming'i omade vastu. Muudeti veel muudki. See kopter on paljudele filmidest tuttav, esines ta näiteks Baywatch'i seriaaliski.
Hiinas ehitatakse sedasama kopterit Z-9 Haitung'ina ning Brasiilias Helibras MH-1'na.
Pildid õppeotstarbeliseks kasutamiseks. Allikas: Internet
Allikas: mla.110mb.com
| |